Select Page

Sekiranya anda bercadang membeli rumah untuk duduk sendiri atau jadikannya satu pelaburan,dalam segmen hartanah ada 3 segmen utama iaitu UNDERCON,SUBSALE dan LELONG.

Ketiga tiga pasaran ini ada kelebihannya tersendiri dan salah satunya yang berpotensi besar adalah pasaran SUBSALE.

Istilah lain bagi rumah subsale adalah rumah secondhand dan jika anda membelinya anda bukanlah pemilik pertama rumah tersebut.

Jadi diantara kos kos nya ialah…Jom kita tengok!!

1.Duit Deposit

-Ini adalah kos terbanyak iaitu 10% dari harga rumah.Sebagai contoh harga rumah RM200,000,RM20,000 yang perlu anda sediakan.Kebiasaannya pembeli rumah kedua jumlah pembiayaan hanya 90% dari harga rumah.Biasanya 10% deposit ni hanyalah “standby” jika kita berhajat untuk membeli rumah subsale.

2.Duit Muka/Deposit Awal

-Lazimnnya anda juga perlu sediakan deposit awal sebanyak 3.18% dari harga rumah sekiranya anda bersetuju untuk beli rumah tersebut.Proses ini bermula setelah anda selesai tengok rumah dan bersetuju untuk membeli rumah tersebut.

-Deposit awal 3.18% ini mesti dibayar ke akaun agensi hartanah ejen yang menguruskan proses jualbeli rumah tersebut sebagai tanda jadi dan setuju membeli rumah berkenaan manakala baki 6.82% dari 10% yang dinyatakan di atas tadi biasanya dibayar selepas perjanjian jual beli ditandatangani setelah pembiayaan dari institusi kewangan telah mendapat kelulusan.

-Walaupun anda layak mendapat pembiayaan 100% kerana ianya rumah pertama anda,anda masih perlu membayar deposit awal 3.18% sebagai tanda setuju membeli rumah subsale.Jangan ingat tak payah ye!!Tapi jangan bmbang kerana ianya adalah dikira deposit rumah dan ianya akan dikembalikan semula kepada anda jika anda mendapat pembiayaan 100% atau jika tak jadi beli atas faktor faktor yang relevan sebagai contoh pinjaman tidak diluluskan.

3.Yuran Guaman,Setem Duti dan Penilaian Hartanah

-Tiga kos dari segmen guaman jika pembiayaan telah diluluskan iaitu kos perjanjian jual beli,kos perjanjian pembiayaan perumahan dan juga setem duti.Kebiasaannya kos kos ini dalam anggaran 3% ke 4% dari harga rumah dan harga keseluruhan pembiayaan rumah manakala kos setem duti memang sudah ada ketetapan yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

-Kos selanjutnya adalah kos penilaian rumah.Kos ini juga ada ketetapan yang telah ditetapkan.Tapi tak perlu risau kerana kos ini sangat kecil amaunnya jika dibandingkan dengan kos kos guaman di atas.Kebiasaanya dibawah paras RM1000 sahaja.

-Dalam bajet lepas,duti setem bagi pembeli rumah pertama akan dikecualikan bagi transaksi hartanah termasuk pasaran subsale bernilai hingga RM500,000 bermula januari 2021 hingga disember 2025.

4.Insuran Perumahan

-Bagi mengelakkan risiko institusi kewangan yang memberi pembiayaan kepada pembeli,insuran adalah satu kos wajib dalam urusan jualbeli rumah dan biasanya kos ini akan ditambahkan sekali dalam pembiayaan dan amaunnya bergantung kepada umur dan profil pembeli.

Jadi itulah antara kos kos yang perlu kita ambil tahu jika berhajat untuk membeli rumah terutamanya bagi pembeli rumah pertama.Semoga bermanfaat.

Jika ada sebarang kekeliruan dan perlukan bantuan atau khidmat nasihat,saya mengalu alukan.InshaAllah.Terima kasih.

MOHD KAMIL MOKHTAR

PERUNDING HARTANAH BERDAFTAR ( REN45858 )

PERUNDING PEMILIKAN HARTANAH SEKTOR AWAM ( GP0083 )

LEGACY REAL PROPERTY SDN BHD

https://wa.me/60139489772

www.ainkam2uproperty.com

Open chat
1
AinKam2uProperty.com
Hai! Bagaimana boleh saya bantu tuan/puan